Kiszolgáltatottak a gyerekek a médiatartalmakkal szemben

A reklámok manipulatív hatása a gyerekeknél érvényesül a legerősebben. Csak 9-10 éves korukban válnak elég éretté ahhoz, hogy megkülönböztessék a fikciót a valóságtól, valamint, hogy meglássák az ok-okozati összefüggéseket. A Brand Tester élménypark a megelőzésre és a reklámtudatosságra biztatja a szülőket és ebben ad nekik tanácsot.

A reklámok és más médiaszövegek manipulatív hatása sokkal erősebben érvényesül a gyerekeknél, mint a felnőtteknél. Nem meglepő, hiszen a 4-5 éves kor alatti gyerekek nem tudnak különbséget tenni a reklám és a mesefilm vagy egyéb médiatartalmak között, emellett, nem képesek értelmezni ezek realitáshoz fűződő viszonyát, ahogy ez az Amerikai Pszichológiai Társaság vizsgálatából kiderül.

5 éves koruk felett már képessé válnak arra, hogy meglássák a különbséget, de itt sem a tartalmi, hanem a formai eltérések miatt, mint például a hossz vagy a ritmus. Ahhoz, hogy felismerjék, hogy egy adott reklám vagy más tartalom, részben vagy teljesen fikció és az ok-okozati összefüggéseket is meglássák, csupán 9-10 éves korukra lesznek elég érettek.

„Fontos, hogy a szülők tisztában legyenek azzal, hogy a reklámok nehezen értelmezhetők a gyerekek számára. Nem látják át, hogy a reklám célja elsősorban a termék népszerűsítés a vásárlásra ösztönzés. A mai gazdasági és kommunikációs trendeket figyelembe véve, nem számíthatunk arra, hogy kevesebb reklámmal fogunk találkozni, éppen ellenkezőleg, újabb és egyre kreatívabb megoldások születnek arra, hogy egy márka hogyan kerüljön közelebb a fogyasztóhoz. A legkézenfekvőbb, ha a gyerekeket megtanítjuk arra, hogyan értelmezzék a reklámokat és váljanak egyre tudatosabbá.” – magyarázza Czagány Alexandra a Brand Tester márkatesztelő park főszervezője.

A televízió gyerekekre mért hatásait már szinte megjelenése óta vizsgálják, az internet befolyása is gyakran tárgyalt terület, mára azonban a reklámtudatosság is több figyelmet kap.

Hogyan tudjuk a gyerekeket tudatosabbá tenni a médiafogyasztással kapcsolatban?

  • Igyekezzünk elkerülni, hogy a gyerek „ott felejtődjön” a televízió előtt, mivel, ha minden tartalmat egyedül kell befogadnia, könnyen kiszolgáltatottá válik azok hatásának!
  • Ha van rá lehetőségünk, azonnal magyarázzuk el az adott reklámot! A bizalmi partnert a szülők jelentik a gyermekek számára, így a személyes példák és közvetlen magyarázatok nagyon sokat segítenek a látottak értelmezésében.
  • Az interneten található tartalmak kapcsán használjunk szűrőprogramokat!
  • Kérdezzük meg gyermekünket, miről mit gondol és ha szükségesnek érezzük, próbáljuk meg kipuhatolni, minek hatására alakult ki benne az a bizonyos kép!

Tény és való, hogy az internet és a közösségi média korában egyre nehezebben nyomon követhető, hogy a gyerekek milyen tartalmakkal, esetünkben reklámokkal találkoznak. Az azonban már bizonyított, hogy az eltiltás nem működő képes dolog, sőt éppen az ellenkezőjét tudjuk elérni vele. Érdemes a hangsúlyt a megelőzésre helyeznünk és egy olyan bizalmas és türelmes kapcsolatot kialakítanunk gyermekeinkkel, amelyben bátran fordulhatnak hoznánk bármivel, ami foglalkoztatja őket.

A téma kiemelt fontossága és időszerűsége méltán igazolja, hogy miért állt a tavalyi Brand Tester márkatesztelő park társadalmi felelősségvállalásának középpontjában. Az idei évben szintén a gyerekek és a tinédzserek vannak fókuszban, ugyanis a Brand Tester for Youth keretében tehetségkutató indul, ezzel is ösztönözve a fiatal generációt a kreativitásuk és egyéniségük kifejezésére. A júniusi rendezvény a részleteket hamarosan a Facebook oldalán teszi elérhetővé.

De ami már biztos: a következő élménypark 2019. június 22-23-án várja a családokat a Hungexpo-n!

(képek: Pixabay, Unsplash)

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük