Szinte minden ember tudni szeretné, milyen üzletek vannak az otthona közelében

  • Olvasási idő:olvasási idő: 5 perc
  • Bejegyzés kategória:#egyésmás
  • Ezen hozzászólások közzététele: 0 hozzászólás

Alig akad olyan ember, aki ne érdeklődne az után, hogy a környékén milyen vásárlási lehetőségei vannak, sőt döntő többségük be is tér ezekre a helyekre – mutat rá a közösségszervező applikáció, a Miutcánk által készített kutatás.   

Manapság egyre kevésbé vannak könnyű helyzetben a kisboltok, és ezen az egyre növekvő fogyasztói igények sem segítenek. Az emberek 95 százaléka mégis nagyon is kíváncsi a kisebb üzletekre és piacokra a közvetlen közelében – derül ki a Miutcánk csaknem 850 felhasználó bevonásával készített kutatásából, amelyet az ebben a hónapban indított #helybenveszem kampány apropóján készített.

Az aktivitásban arra kérik a résztvevőket, hogy októberben az otthonuktól legfeljebb 10 percre található üzletekben vásároljanak. Utóbbinak része lesz egy, október második felében induló kihívás, amelyben a környékünkön vásárlásra és összesen 4 feladat teljesítésére buzdít. A kampányban olyan véleményvezérek vesznek részt, mint Mohácsi Nusi ’ShamoBags’, a Humusz Szövetség, a Magyar Kerékpárosklub, Ökoanyu és a Hulladékmentes.hu.

A kis üzletek számára felettébb kedvező mutató, hogy a felmérésben résztvevő válaszadók háromnegyede több-kevesebb rendszerességgel vásárol is az utcájában, a közelében található üzletben. Mindez annak ellenére így van, hogy a kutatásban résztvevők háromnegyede a leginkább kedvelt üzlettípusként a szupermarketeket nevezte meg.

Annak, hogy valaki az otthona közelében lévő helyre tér be azért ma még jellemzően kényelmi okai vannak. A válaszadók mintegy 60 százaléka ugyanis ezt jelölte a számára legegyszerűbb megoldásként, így ugyanis nem kell messzire mennie, és csaknem 30 százalékuk hozzátette, hogy jobb, mert még autóba sem kell ülnie, s gyalogolhat vagy kerékpárra pattanhat. A kitöltők 20 százalékának hozzáállása azonban messze meghaladja az egyszerű árubeszerzés mellett hozott érveket. Ez a kör azért dönt a helyi üzletek mellett, mert kifejezetten szeretnék támogatni a közelükben lévő vállalkozásokat, ezáltal a környékükre is jó hatással tudnak lenni.

Ugyanennyien az érzelmi megközelítést hangsúlyozták: ők azon túl, hogy szeretik a kisebb üzleteket, vásárlás közben fontosnak tartják a jó kapcsolatot és a beszélgetéseket az eladóval. A kutatás szerint ebből a szempontból a legszerencsésebb helyzetben az élelmiszerboltosok és a zöldség- és gyümölcsárusok vannak, a kitöltők 92 százaléka ugyanis ezeket a helyeket keresi fel a legszívesebben a környéken. Emellett, ha a szomszédban van cukrászda vagy étterem, átlagosan az emberek több, mint harmada előbb-utóbb ellátogat ezekre a helyekre.

„Ezeken a helyeken fontos bizalmi tőke alakulhat ki vevő és eladó között, ami egy nagy forgalmú helyen ma már elképzelhetetlen. Ezekre alapozva pedig olyan történetek formálódhatnak, amelyek idővel egy egész kerület vagy város számára hivatkozási alapot nyújtó anekdotákká nemesedhetnek. Nem szeretnénk, ha ennek lehetősége feledésbe merülne. Éppen ezért indítottuk el a helybenveszem kampányunkat is” – fejtette ki Horváth Gáspár, a Miutcánk társalapítója.

A felmérés a kifogásokra is igyekezett válaszokat találni. Azt keresték mi az, ami leginkább visszatartja az embereket a kisboltoktól, ez pedig a magas ár; a válaszadók 60 százaléka hivatkozott erre. A másik jellemző érv volt, hogy ezeken a helyeken nem lehet egyszerre elintézni a nagyobb bevásárlást. Az eredményekből azonban kitűnik ezeken a helyeken nagyon csekély esélye van olyan eladó és vevő közötti bizalmi kapcsolat kialakulásának, ami egy kisebb boltban akár néhány hét alatt megtörténhet.

 

Tetszett? Oszd meg mással is!

Vélemény, hozzászólás?