Életérzés, szenvedély, nőiség: fedezd fel a saját ,,tánchangod”!

Írnom kellene ide valamit, amivel felvezetek egy élvezetes beszélgetést Maria Keck-kel.

Órák óta fehér lap szindrómával küzdök, és akárhány próbálkozásom volt eddig, mind a kukában kötött ki. Egyszerre kellene összefoglalnom valamit a táncról felvezetésként, amin keresztül eljutok egy nagyon remek táncműhelyig, aminek szerves része a tánc- és hangterápia.

Gondoltam, írok egy keveset arról, mióta is táncolnak az emberek. Felsorolom, hogy anno az ősközösségekben mi mindent fejeztek ki tánccal, mi mindenért táncoltak.

Mint például táncoltak a vadászat előtt és után. Táncoltak a termésért, táncoltak bánat vagy öröm esetén is.

Táncoltak időjárásért is.

Ekkor még úgy fogták fel, a tánc varázslat.

Varázslat, amely segít minket összekapcsolódni másokkal, könnyebbé teszi az ismeretlennel való kapcsolatteremtést.

A ritmus feletti uralom ősi késztetés, és a kutatók a mai napig nincsenek tisztában azzal, miért is váltanak ki az emberből kényszeres viselkedést a szinkópált mély, ritmikus hangok. Már magzatként egy erős és mély ritmikus hang adja meg az alapot életünk tánclépéseihez, és ez a ritmus az, ami szinte átszövi a legtöbb zenénket.

Valahol ezt az ősiséget hozza vissza a cikkben bemutatott táncműhely,

ahol képessé válhatunk a tánc által létrehozott

varázslatot megtapasztalni.

Fotó: Bózsa Anikó

– Pár szóban bemutatod a táncműhelyt?

– Ez a táncműhely különböző kultúrákból származó

cigány táncok átadására épül

(magyar, török, spanyol, román, balkáni) táncterápiás gyakorlatok bevonásával, hangterápiával kiegészítve.

– Mikor indult az első ilyen táncműhely és milyen igények keltették életre?

– Ez év márciusában indítottam Farkas Andrea [https://www.facebook.com/Atancmindenkie/] társpedagógussal (Magyarországon elsők között végzett táncterapeuta, szakrális női táncok úttörője, vezetője). Az igény, ami életre kelt egy ilyen kezdeményezést, az talán az emberek jelenlegi életstílusának a sűrűségéből, zaklatottságából, intenzitásából fakadó vágy a pillanatban való jelenlétre, az önmagához és másokhoz való kapcsolódásra, a testükben-lelkükben való egység megélésére, illetve a tánc felfedezésére önmagukban, az örömforrás, önkifejezés, illetve a közösségben lévő összekapcsolódás, együtt-lélegzés eszközeként.

– A táncműhelybe való jelentkezésnek feltétele, hogy tudjon valaki táncolni?

– Nem. Nincs semmilyen feltétel,

csak kedv, odaadás, türelem.

 

Fotó: Farkas Andrea

– A táncok során mennyire találják meg magukat az emberek?

– Ennek a táncműhelynek az a különlegessége,

hogy a táncot olyan szemszögből közelíti meg, ami napjainkban

nem annyira szokványos.

A tánc mostanában inkább, mint színpadi műfaj jelenik meg: ha részt veszel egy táncórán, lépéseket, koreográfiákat tanulhatsz meg, amiket ha begyakorolsz, később esetleg előadhatsz valahol, színpadon vagy máshol. A cigány táncoknak az a kulturális tulajdonságuk, hogy egy-egy közösségben, mint eszköz jelennek meg az egyén önkifejezésére, ünneplésre, mulatságra, vagy éppen feledésre..

Ezt az életérzést szeretnénk átadni a résztvevőknek, hogy a saját ,,tánchangjukat” fedezzék fel, a saját szenvedélyüket, nőiségüket, örömüket tudják szabadon, személyesen kifejezni a táncukkal. Ez egy elég természetes, mondhatni sokszor elfeledett, de ösztönös jelenséget idéz meg és pont emiatt működik és szeretik.

A táncok valós, hagyományos tánctechnikák, fontosnak találom, hogy

valós gyökerekhez nyúlunk vissza,

ezekkel támasztjuk alá a saját táncunkat és egy olyan közösségi, együtt éneklő, együtt táncoló, önfelvállaló örömteli formát idézünk elő, ami egykor létezett bizonyos kultúrákban, sok helyen ma is létezik és aktív.

– Akkor ezek szerint a cigány táncok tudatos választás volt?

– Hogyne. Profi táncosként foglalkozom ezekkel a táncokkal, ezért is ismerem őket ennyire mélyen, és ezért építettük fel Andreával ezt a táncműhelyt ilyen módon a táncoknak az előbb részletezett tulajdonságait felhasználva.

Fotó: Farkas Andrea

– Mennyire nehéz megtanulni a táncot?

– Ez nem egy tánc, hanem különböző táncok összessége.

A balkáni táncok például körtáncok, Farkas Andrea oktatja őket, többnyire egyszerűbbek és az összekapcsolódást, a körforgásszerűen együtt rezgést, a csapat összefonódását segítik.

A török, spanyol, magyar, román táncok inkább individuálisak.

A tánctechnika kultúránként különbözik,

van, ahol a földdel való kapcsolat a kifejezőbb, van, ahol a medencén van a hangsúly,

néhol inkább a légiesség érvényesül.

Mindezek az utak a nőiesség vagy férfiasság különböző minőségeinek megjelenései.

Mivel az a célunk, hogy a résztvevők ezekkel a táncokkal improvizálni tanuljanak meg, ezért a mozdulatokat, lépéseket mélyebben a magukévá kell tenniük, mint mondjuk egy olyan helyzetben, amikor valaki pusztán egy koreográfiát tanul meg.

Ez egy folyamat.

Türelmet, befelé és kifelé irányuló figyelmet, kitartást,

odaadást, a felfedezés vágyát igényli.

Nem mondhatom, hogy ez egyszerű, de az élmény amit nyújt, az szerintem olyannyira felemelő, felszabadító és különböző bármi mástól, hogy érdemes ,,megdolgozni” érte. Amikor valami olyasmit akarunk felébreszteni magunkban/az életünkben, ami odáig nem volt ott, az sosem megy erőfeszítés nélkül, de saját tapasztalat alapján mondhatom, hogy megéri az erőfeszítést.

– ,,Megdolgozni” érte, ahogy a népmesékben is a mesehősök megdolgoznak a jutalmukért?

– Pontosan.

– Férfiak is jelentkezhetnek egy ilyen táncműhelybe?

– Férfiak is jelentkezhetnek természetesen, de fontos megjegyeznem, hogy mivel a táncműhely vezetői nők vagyunk, ezért nyilván

a táncunkban

a női minőségek jelennek meg,

a résztvevőket ezzel kapcsolatban tudjuk vezetni főleg.

A férfi tanítványaimnak például csak szóban tudom elmagyarázni a mozdulatok férfias esszenciáját, mert ha meg is mutatom illusztratív szándékkal a testemen őket, sosem fognak pontosan úgy megjelenni, azzal a jelleggel, amivel egy férfi testén jelennének meg.

– Volt olyan férfi, aki esetleg elgondolkozott azon, hogy a tanultakkal a tarsolyában kimondottan férfiaknak indít táncműhelyt?

– Ez a táncműhely nem profi táncosokat képez. Tehát arra sem alkalmas, hogy valaki ezt a műhelyt elvégezve bármilyen táncműhelyt, vagy tánctanfolyamot indítson.

– Tehát, ha valakiben feléled a késztetés, egy ilyen álmot nem is tudna megvalósítani?

– Egy 6 alkalmas táncműhelyről beszélünk, ez nagyon kevés ahhoz, hogy valaki biztos tudásra tegyen szert, amit át is tud adni másoknak. Én ezeket a táncokat körülbelül 20 éve tanulom/tanítom. Mint minden professzionális karriert, a táncot is el lehet sajátítani professzionális szinten megfelelő tanulmányokkal és főleg rászánt idővel és energiával.

– Akkor kimondottan lebeszéled azokat, akik pusztán belekóstolnak egy ilyen táncba, hogy azt továbbadják másoknak?

– Nem beszélem le őket erről, szerintem ez fel sem merül…

– Ez a 6 alkalom mennyire elegendő a tánclépések rögzüléséhez?

– Egyéntől függ.

– ,,Mivel az a célunk, hogy a résztvevők ezekkel a táncokkal improvizálni tanuljanak meg.” Volt már rá példa, hogy valaki akár tévedésből vagy szándékosan, új lépést vitt a táncba?

– A magam részéről a tanítványaimat csak ösztökélni tudom arra, hogy a táncokba új lépéseket vigyenek, hiszen

az egész arról szól, hogy ezek a táncok

az egyének sajátjaivá váljanak,

személyessé, tehát új kezdeményezés jelenjen meg bennük.

– Milyen feltételek szükségesek az otthoni folytatáshoz?

– A folytatáshoz semmilyen feltételek nem szükségesek. A kedvtől, odaadástól, elköteleződéstől eltekintve.

Fotó: Robert Moya

– A mostani táncműhelyről hol hallhatnak az érdeklődők, és hol tudják jelezni igényüket iránta?

– Van egy Facebook eventünk: https://www.facebook.com/events/575710279490719/ . Ezen kívül bővebb infóért erre az e-mail címre írhatnak: farkasandi1@gmail.com. A jelentkezési határidő szeptember 12, akik esetleg lecsúsznának az idei kurzusról, ők kövessék ezt az oldalt: https://www.facebook.com/mariakeckartist/ vagy a fentebb megadott e-mail címen érdeklődjenek.

– Kizárólag azoknak javasolt a kurzus, akik ki szeretnének szakadni a rohanó világból, keresik a kapcsolódást másokkal, a test-lélek összehangolására törekednek, vagy olyanok is jelentkezhetnek, akik pusztán ki akarnak próbálni valami újat?

– Bárki jelentkezhet, akit bármilyen okból ez a táncműhely érdekel.

– Van, akiknek kimondottan ajánlani tudod?

– Igen, különösen azoknak, akik szeretnek táncolni.

Ami a korosztályt illeti, a táncműhely ugyan nem gyerekeknek szól,

ezért nehéz meghatározni egy alsó határt,

mert ez egyéntől függő, mégis körülbelül 14-15 éves kortól ajánlanám és a felső határ a csillagos ég.

Az idősebb korosztálynak azt javasoljuk, hogy figyelembe véve a saját egészségügyi állapotát döntse el, mennyire esne jól egy táncműhelyen részt vennie. De még úgy is, ha lennének nehézségei, a helyszínen eldöntheti, hogy mi az, ami sok, mikor jobb leülnie, megpihennie vagy folytatnia.

Fotó: Farkas Andrea

– A táncműhely során mennyire vannak tudatos elemek átemelve a tánc- és hangterápiából?

– A táncműhelybe szőtt táncterápiás játékok, szabadon mozdulós gyakorlatok azt a folyamatot támogatják, hogy a résztvevők meg tudjanak nyílni, fel tudjanak szabadulni a tánc ebből a szemszögből való befogadására (önkifejezés, közösségben való tánc-párbeszéd-kifejezés, önfelvállalás).

A hangterápia a folyamat levezetését segíti, hogy a három órás sok-sok táncélmény után ellazulhassanak, elcsendesedhessenek valóban, levezethessék az aznapi tapasztalatokat, megnyugodhassanak a finom, érzékeny hangok és rezgések ölelésében.

Wágner Szilárd

 

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.