A Kávébár Bazáron tízezer eldobható poharat helyettesített a Boomerang újra-pohár

A magyar kávés szakma egyik legnagyobb rendezvényének a végén szinte üresek voltak a kukák; a szervezők, kiállítók és látogatók közösségi kávéspoharat használtak az eldobható papírpoharak helyett.

Az egyszer használatos eszközök leváltását megcélzó magyar csapat, a Boomerang így közel 10.000 papírpohártól mentesítette az idei Kávébár Bazárt. Ha a fel nem használt poharakat  fedőstül egymásra tornyoznánk, a Puskás Ferenc Aréna legmagasabb pontját is felülmúlná az építmény. A Millenáris parkban megszervezett hétvégi programon 3000 kávérajongó, több mint 50 standnál kóstolhatott specialty kávét, premium teákat és egyéb kávékülönlegességeket a többször használatos visszaváltható poharakból.

A pohár cserélő rendszer ausztráliai alapokon nyugszik, Európában folyamatosan terjed. A Boomerang megálmodói, Lábodi Róbert és Vásárhelyi Dorka hisznek abban, hogy újító modelljükkel és egyedi formatervű poharaikkal képesek lesznek leváltani az egyszer használatos eszközöket a vendéglátásban. A papírnak hitt jelenleg használt poharak sajnos egy belső műanyag borítás miatt, se a műanyag sem a papír újrahasznosításban nem feldolgozhatóak, így rövid használatuk után a szeméttelepeken, vagy a szemét égetőkben végzik. A betétdíjas rendszer idehaza még újdonságnak számít, így az alapítók a Kávébár Bazár minden belépőjegye mellé ajándék Boomerang Cupot adtak a látogatóknak, hogy a hulladékmentesség szemléletét a látogatók a hétköznapokba is hazavihessék.

Az újra-pohár rendszer alig néhány hónappal ezelőtt indult el a 2019-es Kávé Napján, azóta az ország határain túlnyúló partnerhálózattal rendelkezik. Az alapítók szerint a siker titka jól átgondolt formaterv: “Amikor terveztük a poharat tudtuk, hogy a mindennapi rohangáláshoz készül és egy teszt pohárból ránk ömlő kávé maradék azonnal eldöntötte, a Boomerang zárható lesz. Anyagválasztás szempontjából, kompromisszummentes feltétel volt, hogy 100% újrahasznosítható polipropilént használjunk, hogy a poharak és fedők bármilyen műanyag újrahasznosító üzemben feldolgozhatóak legyenek. A piacon jelenleg kapható többször használatos kávés csészékben kiegészítőkkel, hozzáadott tömítő anyagok használatával van megoldva a záródás. A Boomerang Cup esetben mindössze a két kulcselemet használva, a fedőnek és a pohár peremének elfordításával állítható az ivónyílás állapota.”

A Boomerang ötlet gazdáinak aszimmetrikus szerkezeti elképzeléseit Miklósi Ádám RedDot díjas tervező, és a Koino Design art directora, Koczka Kristóf  formatervezte. A fedő pohár testbe süllyesztett megoldása kettős szerepet tölt be. Egyrészt pohárszerű szünetmentes ivás élményt biztosít, másrészt a poharak aljához illeszkedő belső körív miatt a Boomerang Cupok egymásra tornyozhatóak, így a papír tálcáktól is megszabadulhatunk egy életre. A teljes kollekciót professzionális kávéházi környezetbe tervezték, helytakarékosan egymásba csúsztathatóak, hőálló anyagból készültek, mosogatógép barát kialakításúak, barista-barát magasságúak és ultrakönnyű szerkezetük miatt szállítási ökológiai lábnyoma versenyképes az eldobható elődjeikkel szemben.

A Kávébár Bazáron osztatlan sikert aratott a pohár,  jó eséllyel pályázhat arra, hogy a meleg italt kínáló vendéglátóhelyek bevezessék a zárható Boomerang Cupokat a hétköznapokba is.

A csapatnak kiemelten fontos, hogy a csomagolásmentes életmódot szakmai partnerei és fogyasztók körében is népszerűsítse, így a Kávébár Bazáron egy  kerekasztal beszélgetés keretében megvitatták hol tart most a vendéglátás, milyen felelőssége van a fogyasztóknak. A beszélgetésben Tóth Bence, a Madal Specialty Cafe lánc zöld referense és Urr Mónika az Estratto kávézólánc budapesti üzletvező helyettese gyakorlati példákon keresztül ecsetelte a mindennapi sikereket és nehézségeket.

A hallgatóságtól érkező  kritikus kérdésből kialakult parázsló hangulatot Varga Judit, a Felelős Gasztrohős Alapítvány vezetője tompította frappáns megjegyzésével, miszerint “Nem szabad méreg zöldnek lenni”, elnézőek lehetünk magunkkal szemben. A beszélgetés résztvevői egyetértettek abban, hogy minden apró lépés a fenntartható működés felé már értékelendő.  A panel beszélgetésben részt vett Szuna Noémi, a Kávébár Bazár alapítója is, aki megjegyezte hogy ha csak marketing fogásból csatlakozik valaki egy olyan zöldítő kezdeményezéshez, mint a Boomerang Cupshare, akkor sem kell ítélkeznünk mert a nap végén a hulladékmentesítési célok így is megvalósulhatnak.

A beszélgetést Vásárhelyi Dorka alapító moderálta, aki kiemelte az az alulról építkező kezdeményezések jelentőségét és megköszönte minden résztvevőnek, hogy segítik a poharak használatával a missziójukat. A beszélgetésben elhangzott, hogy a projekt aktualitása, fontosabb mint valaha, hiszen az eldobható poharak használatát korlátozó európai uniós jogszabályi változás 2021-től a teljes vendéglátó iparra nézve drasztikus változásokat kell, hogy hozzon.

“Csapatunkkal kényelmes, igényes és üzletileg is kedvező megoldást dolgoztunk ki vendéglátóhelyek számára, hogy leváltsák eldobható meleg italos eszközeiket. Hiszünk a közösség erejében, és bízunk abban hogy okos és ikonikus designunk a tudatosság jelképévé válhat a kávéfogyasztók körében.”

 

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük