Mitől alszik jól a baba? – hatékony, gyengéd, kutatásokra alapozott módszer

Mi köze lehet egy tudományos módszernek a valódi élethez? Hogyan mondhatja meg egy tudós, miként tudom altatni a kisbabámat?

Úgy, hogy az a tudós maga is anyaként tapasztalta meg a módszer előnyeit. Sofia Axelrod pontosan tudja, miről beszél, és tanácsai hogyan működnek a gyakorlatban, amikor Nobel-díjas kutatási mentorának eredményeit közérthető formában tárja elénk.

A Gyengéd altatáshoz szoktatás programja négy programpontját bárki könnyedén elsajátíthatja a roppant olvasmányosan megírt kötetből. A szöveg jól strukturált, esettörténeteket, kiemelt tippeket, könnyen visszakereshető összefoglalókat tartalmaz. Sofia Axelrod módszerének köszönhetően a kialvatlanságtól kóválygó, holtfáradt anyukák és apukák fellélegezhetnek, és végre szundíthatnak egy jót. Vagy sokat. A kiegyensúlyozottan alvó babáikkal együtt. A kötet tanácsait megfogadva a szülők úgy érezhetik majd, hogy az altatás nem is olyan nagy küzdelem, és a gyerekszobában újra béke honol majd.

„Ma hajnali ötkor ébredt fel.” „Ma reggel hagytam tovább aludni.” „Tegnap kihagyta a délutáni alvást.” „Mindig hagyom aludni, amikor fáradt.” „Hétvége van, nem mindegy, mikor alszik?” „Nyaralunk, mindent lehet.” „Az én gyerekem egyszerűen rossz alvó.” Ismerős mondatok? Sofia Axelrod alvásszakértői konzultációi során gyakran hall ehhez hasonló mondatokat. Ezek a problémák a rutin hiányából, a helytelenül beállított bioritmusból és az alvás természetéről létező tudás hiányából fakadnak.

A hektikus, állandóan változó alvási napirend
felesleges megpróbáltatásoknak teszi ki a szülőket.

Axelrod könyve abban segít, hogy ezeket elkerülhessük.

Hasznos tanácsokat ad a gyerek belső órájának megismerésével kapcsolatban, mely a test cirkadián ritmusára épül, és forradalmasítja az alvást. Megismertet azzal, hogyan lehet a legideálisabb körülményeket kialakítani az alváshoz: mennyire fontos a megfelelő sötétítés, a megfelelő világítás, a vörös fényű izzó, hogyan lehet megtanítani a babának gyengéden, hogy visszaaludjon. Mennyire fontos a jól kialakított napirend a szülő és a gyerek kipihentsége szempontjából, és a rendszer fenntartása hétvégén és nyaralásokon is. De miközben a szerző rengeteg tanácsot ad, és pontos iránymutatást,

nem győzi hangsúlyozni, hogy a szülők bízzanak
a saját megérzéseikben, és alakítsák saját igényeikhez a tanultakat.

Így lesz a módszere rendkívül hatékony, mégis kíméletes, érzékeny.

Sofia Axelrod: Mitől alszik jól a baba?

Gyengéd, tudományos, a legfrissebb kutatásokra alapozott módszer, hogy a kisbabád végigaludja az éjszakát. Az alvás és az alváshiány sarkalatos probléma az újdonsült szülők számára.
Az újszülöttek rendszerint két-háromóránként ébrednek fel, a karikás szemű, kimerült szülők leghőbb vágya egy éjszaka, amit háborítatlanul végigalhatnak. Tanács van bőven, a legfrissebb kutatások azonban egész mostanáig nem voltak hozzáférhetők.
Sofia Axelrod első gyermeke születésekor rájött, hogy a tipikus altatási tanácsok ellentmondanak rendelkezésre álló tudományos ismereteinknek, köztük Axelrod mentorának Nobel-díjjal kitüntetett kutatásaival is.

Miért érdemes normál helyett vörös izzót tenni a gyerekszobába?
Miért nem igaz az ősrégi jótanács, hogy „Alvó babát ne ébressz fel”?
Hogyan alakíthatjuk ki az egészséges rutint?
Hogyan szoktassuk be az alvást gyengéden, minimális (2 percnél kevesebb) sírással?

Axelrod a test cirkadián ritmusáról, belső órájáról szerzett legfrissebb értesüléseinkre hagyatkozó módszere forradalmasítja az altatást. Lényege, hogy kerüljük el, hogy a belső óránkat a fény és a külső ingerek megzavarják. Segítségével maguktól csitulnak el a kicsik, könnyebben alszanak el, és végigalusszák az éjszakát.
E módszer birtokában a baba és a szülők egyaránt kipihenhetik magukat.

A szerzőről

Sofia Axelrod, PhD – neurológus, kétgyermekes anya. Saját babáinál elsöprő eredményeket ért el, és ezután számtalan családdal foglalkozott alvástanácsadóként. Mentora, Michael W. Young a New York-i Rockefeller Egyetemen működtet alváslabort, és 2017-ben kapott orvosi Nobel-díjat.

Mások a könyvről

„Bárcsak meglett volna nekem ez a könyv, amikor kismama voltam!” – Tovah P. Klein, PhD, a Barnard College Csecsemőfejlesztő Központjának igazgatója

„A kimerült olvasó hálás lesz a téma szakértőjének világos, érthető útmutatójáért.” – Publishers Weekly

„Felbecsülhetetlen forrás – végre a babák és a szülők is rendesen kialudhatják magukat.”  – Library Journal

 

Idézetek a könyvből

„Felfedeztek egy óragénekből álló hálózatot, mely az idő mérését végzi a testünkben.”

„A fény újraindítja a biológiai órát.”

„A kék fény felébreszti a kisbabát, a piros fény elálmosítja.”

„A képernyők és a mesterséges fény gátolják az alvást.”

„A meghatározott időben történő szoptatás/etetés megszünteti az állandó nyűgösséget, és a folyamatos rágcsálást, a baba jóllakott lesz, és az etetési időben lesz éhes.”

„A népesség jelentős hányada önkéntes társadalmi időzónazavarban él, ami csökkenti a szervezet teljesítményét, és rendszerzavart okoz az olyan élettani folyamatokban, mint az alvás, a kedélyállapot, az anyagcsere és az emésztés.”

„Az időzített világosság–sötétség-ciklusok alkalmazása a kisbabáknál azt idézte elő, hogy nagyon hamar szabályos alvásritmusra álltak be.”

„A nappali és éjszakai üzemmód bevezetésének az a célja, hogy a kisbaba belső órája rájuk hangolódjon, vagyis megszokja, hogy az éjszaka alapvetően az alvás ideje.”

„Tegyél éles különbséget a nappali üzemmód változatos tevékenységei és az éjszakai üzemmód között.”

„A külön szobában alvás jelentős mértékben javítja mind a kisbabák, mind az édesanyák alvásminőségét.”

„Számos tanulmány bizonyítja, hogy a napirendhez szoktatott kisbabák kevesebbet sírnak, a szüleik pedig kevésbé kimerültek.”

„Hogy hosszabb ideig szoptathasd a kicsit – aki ezáltal jóllakik, és utána hosszabb ideig fog aludni -, ne hagyd elaludni szoptatás közben.”

„A napirend azt is jelenti, hogy bizonyos szempontból visszakapod a saját életed, mert sokkal hatékonyabban szervezheted a napjaidat.”

„Egy bizonyos tevékenység vagy esemény napirendbe foglalásának legegyszerűbb módszere egy ismétlődő rutin vagy szertartás bevezetése és következetes véghezvitele.”

„A túl sok napközbeni alvás álmatlan éjszakához vezet.”

„Amikor a kisbabád már három-négy hónapos vagy öt kilogramm súlyú, és időnként hosszabb ideig alszik egyhuzamban éjszaka, elkezdheted az alvástréninget.”

„Az újszülött rosszul alszik, ez megzavarja az anya alvását, ami rossz közérzetet idéz elő, ami hangulatingadozásokhoz és frusztráltsághoz, súlyos esetben pedig szülés utáni depresszióhoz vezethet.”

„A köztudatban sajnos természetesnek könyvelik el az újdonsült anya kialvatlanságát.”

„Segítenünk kell a szülőknek abban, hogy megtanítsák a gyermeküknek végigaludni az éjszakát.”

„A legfontosabb követendő tanács: a gyerekszobában legyen sötét, és csak piros fényű lámpa világítson.”

„A megszokott napirend betartása hétvégén és nyaraláskor biztonságot ad a kisgyermeknek.”

Ezek a cikkek is érdekelhetnek:

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük