You are currently viewing Segítség! Elsőbe megy a gyerekem!

Segítség! Elsőbe megy a gyerekem!

Alig kezdődött el a nyár, a leendő nagycsoportosok és elsősök szülei máris kapkodhatják a fejüket, hiszen hamarosan új nevelési évre készülhetünk.

Ez mindig megterhelő időszak a családoknak, az idei év azonban még a szokottnál is nehezebb lesz. Sok esetben csaknem félévnyi kihagyás után intézményesül az aprónép. A napbarnította izgő-mozgóknak alig néhány hét alatt rendezett kisiskolásokká kell válniuk és a családoknak szembe kell nézniük az iskola hozta új kihívásokkal. Izgalmas, tudásvággyal fűszerezett, szorongásokkal és megfelelni akarással teli kaland veszi kezdetét- a gyerekek és a szülők számára egyaránt.

Anya kicsi kincse

Az iskolakezdés közeledtével szülőként folyamatosan döntéseket kell hoznunk. Sulifoci vagy táncórák, sakk vagy fizikaszakkör, angol vagy erkölcstan? Táskát és íróasztalt kell választanunk, aztán tolltartót és tornazsákot. Mindenből a legjobbat akarjuk, ergonomikusat, praktikusat, szépet.

Kikérjük az anyatársak véleményét a játszin, az orvosi váróban és legalább két-három Facebook csoportban. Olvasgatjuk a vásárlói értékeléseket és a gerinc védelméről értekezünk bárkivel, aki hajlandó meghallgatni dilemmáinkat. Jól akarjuk csinálni és olyan támogatást akarunk nyújtani, amilyenre annak idején gyerekként vágytunk… Mert pontosan emlékszünk még, milyen volt, amikor csúfoltak, vagy amikor sehogy sem sikerült kanyarítani a fránya f-et, hiába igyekeztünk olyan nagyon. Szeretnénk, ha a kicsikénk könnyedén és magabiztosan venné az akadályokat a suliban is.

Egy nagy lépés helyett sok kicsi? Áthidaló Program!

Normál esetben az iskola hatalmas változás a gyerekek korábbi működéséhez képest. Lényegesen kevesebb a szabad játék, több a strukturált feladat és vége az utált délutáni alvásoknak -akkor is, ha a gyerkőcnek történetesen még nagyon is szüksége lenne rá. Rengeteg az új szabály és az új feladat, melynek nyomán fény derülhet egy-két kisebb-nagyobb, addig észrevétlen lemaradásra is. Ez pedig sok gyereket- és sok szülőt!- elbizonytalanít.

Létezik egy innovatív, komplex hazai fejlesztőprogram, mely a nagycsoportos óvodások számára nyújt zökkenőmentes átmenetet. Ez az Áthidaló Iskola Előkészítő Program, mely az óvodapedagógus és mozgásterapeuta, valamint tanító végzettségű Pincz Petra „gyermeke”. Petra szeretett volna elvégezni a külföldön pre-school- nak nevezett – azaz az óvodai és a tényleges iskolai tevékenységet áthidaló-időszakot érintő hazai képzéseket, ugyanakkor erre nem volt lehetősége, mert jelenleg erre Magyarországon nincs dedikált oktatási forma.

Éppen ez a hiány sarkallta az Áthidaló Program kidolgozására. Tudta, hogy a felgyorsult világ és a megnövekedett elvárások, valamint a kisgyermekekre nehezedő minden eddiginél jelentősebb nyomás leküzdésében a stabil és erős alapok nyújthatnak leginkább biztonságot, segítve ezzel a kiegyensúlyozott, boldog és sikeres iskolai előmenetelt.

Pincz Petra – fotó: Schuster Hanna

Ezek megszerzése érdekében a normál nyolchónapos, valamint az intenzív négy- illetve hathónapos iskolát előkészítő program elsődleges célja, hogy a gyerekekben kialakuljanak és megerősödjenek az iskolához szükséges készségek és képességek. A valóban felkészült, iskolaérett kis elsős nem fél tanulni és nyitott az újdonságokra, mert tudja, hogy bármire képes. Megvan a magabiztossága a társas helyzetek kezeléséhez és a képessége az új információk részben önálló feldolgozásához és elsajátításához. Bízik magában, mert bíznak benne.

Az Áthidaló Program alatt megszerzett ismeretei miatt számára az iskola nem félelmetes nagy változás, hanem apránként megismert hazai pálya, ahol hasznosíthatja mindazt, amit már tud. Ezért a foglalkozásokon nemcsak nagy szakértelemmel bíró oktatók, hanem kifejezetten a program számára készített, egyedi fejlesztőeszközök is a gyerekek rendelkezésére állnak. Petra nemcsak mondja, hanem programjával be is bizonyítja: nincs lehetetlen.

Pincz Petra – fotó: Schuster Hanna

Iskolakezdés stresszmentesen

A játékos tanulás során érvényesülnek a fokozatosság és az élménypedagógia legfontosabb elvei. A gyerekek az első hónapokban mozgásos feladatokban vesznek részt, így a pedagógusok az ovisokkal való közös munka során kiszűrik és sok esetben fel is oldják az esetleges elakadásokat. Amennyiben a fennálló probléma túlmutat kompetenciáikon, jeleznek a szülőnek és javasolják olyan specialista felkeresését, aki különleges szaktudása révén képes ténylegesen segíteni a családnak. Nincs kudarc, csak közös fejlődés! Így a kisiskolás már stressz, félelem és lemaradás nélkül kezdheti meg az iskolát.

Részképességzavarok helyett teljesség

Az Áthidaló Iskola Előkészítő Program akkor sikeres, ha a résztvevő gyermekek fejlődése dinamikus és tartós. A cél, hogy a nyolcadik hónap végére a leendő elsősök rendelkezzenek azokkal a részképességekkel, melyek lehetővé teszik számukra a boldog és eredményekben gazdag kisiskoláskor megélését. A rövid- és hosszútávú fókuszált figyelem, a jó memória, a grafomotorikai készségek, vagy az auditív differenciálás, azaz a hangok elkülönítésének képessége elengedhetetlen az olvasáshoz szükséges betűk megtanulásához.

A tematikát is kidolgozó Petra célja, hogy az iskolába kerülve egyetlen kisgyermeket se érjen meglepetés vagy megrázkódtatás. Legyen felkészülve az előtte álló tudáshegyek meghódítására és élje meg a tanulás csodáját szorongás és nehézségek nélkül, boldogan.

Minden gyereknek egyenlő esélyeket, bárhol az országban

Az első iskolai tanév meghatározó fontosságú, hiszen a nagy elsőket- az első betűt, az első heteket, az első feleletet és az első igazi barátságokat- ekkor éli meg a gyermek. Ami ebben az időszakban történik, hosszú időn át meghatározza az iskolához, tanuláshoz és a sikerhez való viszonyt.

Jó hír, hogy az Áthidaló Iskola Előkészítő Program nem csupán lokálisan hozzáférhető komplex fejlesztőmódszer, hanem fejlett, országosan elérhető szakmódszertani központokból álló hálózat is, melynek célja, hogy minden kisgyermek egyenlő esélyekkel kezdhesse meg az iskolát. Azok a szülők, akik érdeklődnek a program nyújtotta lehetőségek iránt, könnyű helyzetben vannak: az oktatók mindannyian kiválóan képzett, pozitív életszemlélettel rendelkező elhivatott pedagógusok, akiknek a gyermek öröme a legnagyobb siker.

Sőt! Azok a tanítók, mozgásfejlődésben jártas szakemberek, gyógypedagógusok, akik szeretnének betekintést nyerni az innovatív rendszer működésébe, részt vehetnek az Áthidaló Iskola Előkészítő Program belső képzésén és maguk is oktatóvá válhatnak.

Mindegy, hogy egy kisgyermekből mezőgazdasági szakember, fogorvos, űrkutató vagy virágkötő válik, ha majd felnő. A cél az, hogy az oda vezető út izgalmas, kalandokkal teli kirándulás legyen, melynek során mélyül tudása és formálódik a személyisége. Ehhez teremt kiváló alapot az Áthidaló Iskola Előkészítő Program.

Tetszett? Oszd meg mással is!

Ehhez a bejegyzéshez egy hozzászólás érkezett.

  1. Kulikné Kósa Sára

    Szép,izgalmas feladat, amely sok gyermeknek nagy segítseget nyújt.

Vélemény, hozzászólás?