A befogadó, inkluzív és méltányos, minőségi oktatás mindenkinek jár!

Január 24. az oktatás nemzetközi napja. Az ENSZ Közgyűlése öt évvel ezelőtt ezt a napot hirdette meg és tette az oktatás békét és fejlődést szolgáló nemzetközi ünnepévé.

A befogadó, inkluzív és méltányos, minőségi oktatás mindenkinek jár. Ugyanakkor a mérések szerint 617 millió gyermek és serdülő még mindig nem tud olvasni, illetve alapvető matematikai feladatokat elvégezni. Majdnem 250 millió gyermek nem jár iskolába. A témában Dr. Bohács Krisztina PhD egyetemi oktatóval, intelligenciakutatóval, a Gem Tanulási Központ szakmai vezetőjével beszélgettünk.

 Miről szól ez a világnap valójában?

Az oktatás nemzetközi napjával az ENSZ és a hozzá csatlakozó szervezetek törekvése, hogy felhívják a figyelmet és nagyon konkrét lépéseket kényszerítsenek ki a különféle kontinensek országaiból annak érdekében, hogy minden gyermek alapvető emberi jogai folytán, ingyenes és minőségi oktatáshoz juthasson. Addig nem lesz vége a szegénységnek, addig nem ellensúlyozhatók a háborúk és recessziók hatásai, amíg mindez meg nem történik. Oktatási reformokat akarnak – sokkal magasabb minőségű oktatást. Azokba az országokba pedig, ahol ez nem elérhető, pénzösszegeket szeretnének allokálni.

Afrikai országokban – de akár hazánkban is, nagyon szegény, akár romák lakta településeken – alapvetően a nincstelenség áll akadályként a gyermek iskoláztatása előtt. De ahol háborúk vannak – most nem kell messzire mennünk – a háborús helyzet fosztja meg a gyermekeket az oktatástól. Külső akadály lehet egy járvány, egy természeti katasztrófa is.

Ám sokszor családon belüli okokat, ennek következtében kialakult gyermekkori traumákat találunk akadályként a gyermek és az iskola között. Belső okok is szerepelhetnek természetesen a palettán: sokszor  a gyermek fejlődésében zajló nehézségeket kell megnevezzük, miért is nem tud tanulni egy gyermek. Krónikus betegség, ADHD, tanulási zavar. Ezek is okozhatják, hogy nem tud könnyűszerrel beáramlani megfelelő tudástartalom vagy lexikális ismeret a gyermeki agyba.

Ha egy gyermek akár csak egyetlen évig is kimarad a magas minőségű oktatásból, az még negyvenes éveinek keresőképességére is kihat a mérési adatok szerint. Ha pedig több éven át zajlik a tanulástól történő megfosztottság, akkor a gyermek életlehetőségei szinte véglegesen beszűkülnek, szinte lehetetlenné válik számára a társadalmi felemelkedés.

 Hogy látja, az oktatásügy kapcsán jelenleg milyen tendenciák mutatkoznak. Mivel kell valójában foglalkoznunk, úgy, hogy egy kissé elvonatkoztatunk a hazai oktatásügyi nehézségektől és trendektől?

Van egy nagyon fontos alapvető igazság, amelyet kevesen tartanak evidenciában: nagyon fontosak az ismeretek, a tudástartalmak – de ennél még fontosabbak a képességek, amelyek segítségével gyakorlatilag mindenféle tudástartalmat hatékonyan meg tudunk tanulni.

Amikor azt mondjuk, hogy egy kisgyerek „okos”, akkor nemcsak arra gondolunk, hogy sokat tud, sok ismerete van, hanem arra is, hogy nagyon jól tud figyelni, „szivacsként” tud memorizálni, és hat éves korára absztrakt módon is tud gondolkodni. Nem kellenek már neki a konkrét tárgyak a számláláshoz – ezek nélkül is érti, mi az, hogy 3+7. Jól érti az emberi beszédet, és emiatt jó lesz majd a helyesírása illetve idegen nyelvekhez is affinitása lesz.

Vagyis azt szeretném hangsúlyozni, hogy mivel a mai „modern” életforma következtében ma minden harmadik gyermek képességfejlődése kisebb vagy nagyobb zavart szenved – koncentrálási nehézségek, impulzivitás, önszabályozási gondok gyötrik a mai gyermekeket – minőségi oktatásról erőteljes képességfejlesztés nélkül ma már nem beszélhetünk.

Sajnos, maguknak a tudástartalmaknak az elsajátítása minimális mértékben fejleszti a képességeket – azaz különösen akkor, amikor valami gond van az alapképességekkel, a tananyag ismételgetése, a korrepetálás nem tud kellő változást hozni. A probléma gyökere az alapképességek rendszerében – más szavakkal, a folyékony intelligenciában – ott marad.

Az ötödik nemzetközi oktatási nap 2023. január 24-én van. A 2022. szeptemberi, „ENSZ Az oktatás átalakításáért szervezett csúcstalálkozón („Transforming Education Summit”) által kiadott felhívás az oktatással kapcsolatos erőteljes mozgósításra szólít fel, és felvázol egy speciális iránymutatást, miszerint a lokális kezdeményezéseket valódi tettekre kell váltani. Köszönöm, ha megvilágítja, valójában miért ilyen fontos ennyire az oktatás?

Az ENSZ szerint az edukáció témakörét kiemelt prioritásként kell kezelni annak érdekében, hogy felgyorsítsuk az összes fenntartható fejlődési cél felé történő előrehaladást a globális recesszió, a növekvő egyenlőtlenségek és az éghajlati válság közepette is.

Egyszerűbb szavakkal, Benjamin Franklin idézetét is hozhatom: „Az oktatásba történő befektetés hozza a legnagyobb profitot!” Addig, amíg mindenki számára elérhető, egész életen át tartó, magas minőségű oktatás nincsen, addig sehol sem sikerülhet elérni azt, hogy a szegregáció, a szegénység, az elszigeteltség, illetve esetleg a háborús problémákat egyensúlyozzuk.

Napjainkban 244 millió gyermek és tinédzser nem jár iskolába, továbbá 771 millió felnőtt írástudatlan globálisan. Természetesen ezek az adatok kontinensenként, országonként eltérőek. Az oktatás és a tanulás alapvető emberi jog, mindemellett pedig valamelyest közfeladatot is jelent, amelyet a mai világunkban országoktól, fejlettségtől, és több más paramétertől függően eltérően kezelnek.

Önök hogyan járulnak hozzá, hogy a gyermekek sorsa jobb legyen? Mit tesznek a minőségi oktatásért? Mit tud az a módszertan, amivel Önök foglalkoznak?

Mi a belső okokra, azaz kifejezetten a tanulási nehézségek, illetve a képességek javításának kezelésére koncentrálunk, legyen szó iskolafelkészítésről, nyelvtanulásról, agyi-, vagy egyéb sérülések kapcsán keletkezett problémákról.

Kognitív programjaink segítségével mindenki (kisgyermekkortól akár az időskorúakig terjedően) fejlődhet. Évente több mint 250 páciens rehabilitációját látjuk el, amellyel látványos, releváns eredményeket érünk el, olyan fejlődési szintekkel, amelyekre nem is számítanak, csupán reménykednek a fejlődésben.

Fontos kiemelni továbbá: ha egy gyermek nem jut megfelelő fejlesztéshez vagy edukációhoz időben, annak sajnos az egész további életére vonatkozóan következményei vannak.

Mi ebben tudunk egy nem csupán országosan, hanem Európát tekintve unikális módszertannal segíteni – körülbelül hat hónap alatt meg tudjuk szüntetni a tanulási zavarok többségét. Az emberi agy ugyanis rugalmas – magas minőségű programokkal, gyengéd, de intenzív „trenírozással” újra huzalozható.

A hozzánk érkező céltalan, önbizalom-hiánnyal küzdő és sokszor megfáradt gyermekek képességei megerősödnek, megújulnak – céljaik lesznek és életlehetőségeik kitágulnak.

 

(kezdőkép: Pexels)

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük