You are currently viewing A koronavírus digitalizációs forradalmat hozott a magyarországi vállalatoknál

A koronavírus digitalizációs forradalmat hozott a magyarországi vállalatoknál

  • Olvasási idő:olvasási idő: 7 perc
  • Bejegyzés kategória:#egyésmás
  • Ezen hozzászólások közzététele: 0 hozzászólás

A magyarországi vállalatok hatékonyan reagáltak a koronavírus okozta válságra, a helyzet pedig hosszútávú pozitív változásokat is eredményezett, például nagymértékű digitális átállás indult el a cégek jelentős részénél.

A mélyponton már túl van a magyar munkaerőpiac, a vállalatoknak pedig újra kell gondolniuk a szervezeti működésüket és állást foglalniuk a home office intézményével kapcsolatban – világított rá a Profession.hu Back to Business elnevezésű munkaerőpiaci online konferenciája, amelyen különböző iparágak releváns szereplői szólaltak fel.

 Ahogyan a magyar gazdaság számos területén, úgy az álláshirdetési piacon is jelentős volt a visszaesés a járvány hatására. Amíg korábban egyes szakmák esetében túlkereslet volt a jellemző, a helyzet mélypontján az álláshirdetések száma 70-80 százalékos csökkenést mutatott a tavalyi év azonos időszakához képest. Ez a tendencia azonban gyorsan változott: „egyértelműen megfigyelhető volt a válság első három hetében, hogy nagyon alacsonnyá vált a toborzási aktivitás, de amint elkezdett hozzászokni a társadalom ehhez a helyzethez, kénytelenek voltak a cégek újra működésbe lépni a toborzás területén is” – mondta el Martis István, a Profession.hu ügyvezetője. Lényegesen enyhébben érintette viszont a válság azokat a szakterületeket, amelyekből hiány volt: így például a mérnöki, informatikai, termelési vagy a pénzügyi területet.

A banki ügyintézés digitalizálódása

 „Amit először átmenetinek gondoltunk, az állandósulni fog. Alkalmazkodással erősebben tudunk kijönni a helyzetből” – véli a járvány következtében kialakult válság hatásaival kapcsolatban Dr. Simák Pál, a CIB Bank elnök-vezérigazgatója. Jelentős digitalizációs folyamat kezdődött a vállalatnál, a bank ügyfeleinek már háromnegyede az online ügyintézést választja. A személyes fióklátogatások száma 60 százalékkal csökkent, az online tranzakciók aránya 98 százalékra emelkedett, a call center szolgáltatást pedig nagyjából háromszor többen vették igénybe, mint a járványt megelőzően.

A kormány által hirdetett hitelmoratórium ellenére a CIB Bank ügyfeleinek fele jelezte, hogy továbbra is változatlanul kívánja fizetni a hitelét. „A magyarországi cégek és a háztartások láthatóan lényegesen válság-állóbbak mint a 2007-es válság idején voltak. A krízis továbbá innovatív megoldásokat hozott például a digitalizáció térnyerésével. Az új helyzet új vezetői kompetenciákat igényel: a motiváció, a kommunikáció és a csapatszervezés lesznek a legfontosabb kulcsszavak” – összegezte Dr. Simák Pál. Meg kell találni jelen helyzetben a lehetőséget, hatékonyságjavulást hozhat a cégek életében – zárta gondolatait.

Az otthoni sportolás hatása

Pósfai Gábor, a Decathlon Austria vezetője elsősorban pozitív változásokról számolt be: a kereslet az egyéni sportoláshoz kapcsolódó termékek (így például a fitnesz eszközök, kerékpárok, ping-pong asztalok) iránt jelentősen megnövekedett, valamint az online rendelések forgalma is nagy mértékben emelkedett. Miután Ausztriában a sportáruházak újra megnyithattak, nagy fellendülést tapasztaltak a személyes vásárlások területén a tavalyi év azonos időszakához képest, miközben az online lehetőség továbbra is hasonlóan magas érdeklődésre tart számot.

„A helyzet olyan új megoldásokat hozott, amikre korábban nem is gondoltunk volna” – állítja Pósfai Gábor. Az osztrák Decathlon például „drive-in” szolgáltatást indított, ami hasonlóan működik, mint a gyorséttermek esetében: az interneten rendelt terméket az áruháznál a vásárló autójában helyezték el, így csökkentve a személyes kontaktusok számát. Egy második hullám esetén már felkészülten tudunk reagálni” – mondta el a jövővel kapcsolatban.

Alapjaiban változnak meg az utazási attitűdök

„Március közepétől, a korlátozások kezdetével gyakorlatilag megszűnt az utazási bizalom Magyarországon. Most új fejezet indul a turizmusban” – jelentette ki Szigetvári József, a Szállás.hu ügyvezető igazgatója. Átalakulnak a fogyasztói szokások, ha egy cég ezzel nem tud együtt élni, az nem tud a piacon megmaradni” – tette hozzá. Véleménye szerint a járványügyi helyzet korábban is meglévő turisztikai trendek erősödését hozza majd magával: a tömegturizmus helyett a hosszútávon fenntartható turizmus irányába történik változás.

A járványügyi intézkedések feloldásával kapcsolatos kormányzati bejelentések és a rekreációs igény továbbra is erős hatására a foglalások száma az utóbbi időben emelkedni kezdett.Az enyhítések hírére 20%-kal több telefonos érdeklődőt jegyzünk, mint tavaly ilyenkor, de fontos megjegyezni, hogy jelentősen megváltozott a fogyasztók igénye: foglalásnál lényegesen fontosabb szempontok a korábbinál például a tisztaság és az ingyen lemondhatóság – jegyezte meg a várható turisztikai trendek kapcsán Szigetvári József. Az utazások időtartama is megváltozik: lényegesen többen fognak a hosszabb nyaralások helyett inkább gyakrabban, rövidebb időre kimozdulni.

Segítség az újrainduláshoz

Az online konferencián debütált a Profession.hu újraindítási kézikönyve, melyben a szakértők a fokozatos visszaállás fontosságára hívják fel a figyelmet, amelynek célja a kockázat-minimalizálás. A kézikönyvből kiderül például, miért szükséges átgondolni, hogy a home office mennyiben hatott a vállalat produktivitására és ennek függvényében hogyan mérlegeljék a cégvezetők a visszaállás menetét és mértékét. A kézikönyv ide kattintva bárki számára elérhető.

„A hazai cégek jól reagáltak a hirtelen bekövetkező változásokra: rugalmasságukról és válság-állóságukról tettek tanúbizonyságot” – összegezte a konferencia tapasztalatait Martis István, a Profession.hu ügyvezetője.

(kezdőkép: pixabay)

Tetszett? Oszd meg mással is!

Vélemény, hozzászólás?