A tavaszi-nyár eleji időszak a vizsgák és a tanulás ideje sokak számára. Mind az érettségizőknek, mind az egyetemistáknak nagy mennyiségű tananyagot kell viszonylag rövid idő alatt elsajátítania.
A többségnek bizony komoly kihívást és kemény munkát jelent a hatékony felkészülés, a vizsgák sikeres teljesítése. Mit tudunk tenni annak érdekében, hogy az agyunk hatékonyabban raktározza el az információt? Dr Bohács Krisztina PhD, a Gem Tanulási Központ szakmai vezetője nyilatkozik a témában.
Hangos olvasás
A kutatások szerint a hangos olvasás több szempontból is segíthet a tanulásban. Egyrészt abban az esetben, ha a tanulónak egy másik személy felolvassa a tananyagot, az információ több csatornán keresztül érkezik a tanulóhoz (vizuálisan az írott szövegből és az audio processzorokon keresztül a hallott szövegből). Minél több forrásból érzékeljük ugyanazt az információt, annál hatékonyabban tudjuk azt értelmezni és memorizálni.
Másrészt a tanuló maga is felolvashatja hangosan a tananyagot. Ez egyrészt visszacsatolást ad, hiszen az írott szöveget visszahallja a tanuló a saját hangján, másrészt a hangos olvasáshoz használt készségek segítenek a tanulás elmélyítésében, a memória hatékonyabb működésében.
Akinek problémája van az olvasással, vagy tud olvasni, de nehezen értelmezi az olvasott szöveget, az nagy hátrányba kerülhet a tanulás terén is! A nehezített olvasás és a tanulási nehézségek hátterében sok esetben a hallási feldolgozás működésének problémája áll! Ez a készség kiválóan fejleszthető az általunk alkalmazott BrainRx agytréning program segítségével. Az olvasás javulásával a tanulás is könnyebben, hatékonyabban működik tanulóinknál!
Rövidítések és asszociációk
Az agy megfelelő működéséhez úgynevezett neuronok összekapcsolódása szükséges. Minél több neuron kapcsolódik bizonyos területein az agynak, annál könnyebben felidézhető az adott tudásanyag. Ha a megtanulni kívánt információt már ismert információkhoz kötjük, vagy speciális sorrendben tanuljuk, könnyebb dolgunk lesz a tanulásban és az információ visszahívásában is. Tudatosan szervezve az információt, egyre többet vagyunk képesek megtartani a hosszú távú memóriánkban.
Hatékony módszer lehet, ha a megjegyzendő szavakat egy történetbe foglaljuk. Ezek sokszor vicces történetté válnak, amikor egy-egy szót erőltetetten tudunk csak beilleszteni. Viszont a történet által könnyebb felidézni a szavakat és azok sorrendjét. Már az is segíthet a memorizálásban, ha egy bizonyos témakörhöz kapcsolódó információkat tanulunk egyszerre. A témakörök szűkítésével és felosztásával a logikai kapcsolatokon keresztül könnyebben vissza tudjuk majd hívni az adott információt.
Másik asszociációhoz köthető tanulási forma, ha például az idegen szavak hangzását kötjük az anyanyelvünk valamely szavának hangzásához és a tényleges jelentés és a hangzás szerint hasonló szó jelentését jegyezzük meg.
Segíthetnek a tanulásban az úgynevezett mozaikszavak is. Akár szavak kezdőbetűiből, akár szótagokból összeállított rövidítések és szókreációk segíthetnek a tanulni kívánt szavak számának és hangzásának visszahívásában.
A képek ereje
A képeken, ábrákon, grafikonokon és táblázatokon keresztül sokkal egyszerűbben áttekinthető a tanulni kívánt információ, mint mondatok formájában. Ha sikerül megfelelően összefoglalnunk az anyagot egy képpel vagy grafikonnal, érdemes ismétléskor a kép segítségével felidézni a tananyagot. A kép megjegyzése és vizualizálása a visszahívásnál is hatékonyan segítheti a memória aktiválását.
A vázlatainkat is elkészíthetjük képes formában! A gondolattérkép (mind map) egy olyan vizuális diagram, amely segít megjeleníteni, értelmezni és felidézni a fogalmak közötti logikai összefüggéseket, alá-fölé rendeltségi viszonyokat. Ha összefoglalásképpen gondolattérképet készítünk az anyagról, a tananyag rendszerezése már nagy segítség lehet a hatékony tanulásban! Ráadásul a gondolattérkép vizuális felidézése nagy segítség lehet az információ visszahívásakor is!
A felejtés minimalizálása
A legtöbb információt az agy „kiüríti” ha úgy ítéli meg, hogy nincs már rá szüksége. Ahhoz, hogy a tanulási folyamat hatékony legyen, szükség van a felejtés minimalizálására. Ehhez csupán annyi a teendőnk, hogy megfelelő időközökkel ismétlünk, vagyis újra és újra elővesszük a megtanulni kívánt anyagot.
A memória része a tanuláshoz elengedhetetlen kognitív kulcsképességeknek. A Gem Tanulási Központban személyre szabott terápiával, egyéni agytréning programokkal erősítjük meg a memóriát és a további 7 kognitív kulcsképességet!
A leghatékonyabb tanulás csak a megfelelően működő kognitív skillek segítségével lehetséges. A megfelelő fejlesztéssel kihozhatjuk magunkból a maximumot és elérhetjük akár a legnevesebb egyetemek felvételijét, diplomáját is!
(kezdőkép: Pexels)