Máig rejtély övezi a világ leghíresebb női pilótájának eltűnését – Amelia Earhart, a rekorder

Amelia Earhart a világ legismertebb pilótanője volt. Ő volt az első nő, aki utasként repülte át az Atlanti-óceánt, majd szólóban is megtette.

Egy igazán inspiráló és elszánt nő volt, aki arra buzdította nőtársait: merjenek repülni. De sajnos tragikus fordulatot vett az élete, miközben körberepülte a Földet.

Samuel “Edwin” Stanton Earhart és Amelia lányaként született a Kansas állambeli Atchisonban 1897. július 24-én. Amelia Earhart és nővére, Muriel gyerekként sokszor a nagyszüleikkel éltek, mert apjuk folyamatosan munkát keresett. A későbbiek folyamán édesanyja támogatta lánya szenvedélyét, apja viszont nem, mivel félt a repüléstől.

Ám csak évekkel később fedezte fel vágyát a repülés iránt, amikor ápolói segédként dolgozott a torontói Spadina Katonai Kórházban. Főként pilótákkal beszélgetett és gyakran látta repülni őket.

Első alkalommal 1920-ban repült, mint utas, és rögvest beleszeretett a repülésbe. 1921-ben repülési leckéket kezdett venni. Hat hónapnyi repülés után megvette első repülőgépét, egy sárga kétfedelű Kinner Airstert, amit Kanárinak nevezett el.

Mindeközben ápolói segédként önként vállalt munkát, de volt telefonos operátor és angoltanár is. Épp szociális munkás volt a bostoni Denison House-ban, amikor 1928-ban meghívták, hogy először repülje át az Atlanti-óceánt utasként.

Ekkor talált rá a szerelem is, George Putnam kiadó, szerző és felfedező képében, aki 1928-ban vette fel a kapcsolatot Earharttal az Atlanti-óceánon való átrepülés miatt. Eleinte munkakapcsolatban álltak, de hamar fellobbantak azok a bizonyos gyengéd érzelmek. Amikor Putnam Dorothy Binney-vel való házassága véget ért, Earhart arra kérte Putnamot, hogy egyezzen bele egy próbaházasságba. Ha egy év után nem lennének boldogok, akkor békében elválhatnak, rossz érzések nélkül. Nos, boldogan éltek egészen az eltűnése napjáig.

1928-ban Earhartot megkérték, hogy publikáljon a Cosmopolitan magazinban. 16 cikke jelent meg – köztük a „Engeded a lányodat repülni?” és „Miért félnek a nők repülni?” című írásai óriási sikert arattak. Műveiben elmesélte saját kalandjait és más nőket is repülésre ösztönzött, hogy legalább utasként tegyék. 1929-ben pedig részt vett a Ninety-Nines szervezet megalakulásában, amit azért hoztak létre, hogy minél több nővel ismertessék meg a repülést.

Earhart az évek folyamán több mindenben is „elsőnek” bizonyult és folyamatosan rekordokat döntött. Például

első európai nőként szerzett pilóta engedélyt az Egyesült Államokban.

Majd az első nő lett, aki utasként repült át az Atlanti-óceánon 1928-ban, azt követően szólóban 1932-ben a saját kétmotoros Lockheed Vega repülőgépével. Rövidesen a világ egyik legismertebb asszonya lett.

Következő teljesítménye az volt, hogy 1932-ben keresztülrepült az Amerikai Egyesült Államok felett, Kaliforniából indulva New Jersey-be. Ugyancsak első volt abban is, hogy 1935-ben egyedül repült Honoluluból Oaklandba, Los Angelesből Mexikóvárosba és Mexikóvárosból Newarkba.

Na, és mi a közös John Glennben, George H.W. Bushban és Amelia Earhartban?

Mindnyájan megszerezték a Distinguished Flying Crosst, a légierő kitüntetett repülő keresztjét. Earhart volt ebben is az első nő – és egyike a kevés civilnek -, aki megkapta. Sőt, Ameliát még a Francia Köztársaság Becsületrendjével is kitüntették.

A repülés mellett a divatban is elmélyedt. Az Amelia Earhart Fashions megfizethető áru volt, amelyet kizárólag Macy’s és Marshall Field’s árusított. A-vonalú ruhái, blúzai, nadrágjai, öltönyei és kalapjai pamutból és ejtőernyős selyemből készültek, és repülés által ihletett részletek voltak rajtuk, például propeller alakú gombok. Earhart még fiatalon megtanult varrni, és saját mintákat készített.

Eldöntötte: ő is körberepüli a Földet.

Fred Noonan navigátorral 1937. június 1-jén indultak Miamiből.  Brazíliába repültek, majd onnan Szenegál felé vették az irányt. Következett India, Indonézia, és Új-Guinea. A  Howland-sziget következett volna, ami a Csendes-óceán közepén fekszik. Felvirradt 1937. július 2-a és mindennek vége szakadt. Aznap reggel váltottak néhány rádióüzenetet, miután elindultak, de a gép sosem érkezett meg a szigetre.

Az Egyesült Államok kormánya 4 millió dollárt költött arra, hogy megtalálják. Akkoriban ez volt a történelem legdrágább keresése a levegőben és a tengeren egyaránt. A hivatalos keresés valamivel több, mint két hét múlva, július 19-én ért véget. Putnam ezután magánkutatást finanszírozott és hajókat bérelt, de sajnos nem járt sikerrel.

Számos elmélet létezik arról, mi történt Earhart gépével utolsó repülése során. A legtöbben úgy vélik, hogy kifogyott az üzemanyagból és a Csendes-óceánba csapódott. Mások szerint egy szigeten landolt, ahol szomjúságban, éhezésben, esetleg sérülések következtében vagy japán katonák keze miatt halt meg Saipanon. 1970-ben egy férfi azt állította, hogy Earhart él és jól van, de titkos életet él New Jersey-ben. Egy másik verzió szerint Earhart és navigátora, Fred Noonan hajótöröttként éltek, mielőtt meghaltak volna a csendes-óceáni nyugati Gardner-szigeten, amelyet ma Nikumarorónak hívnak.

2017 július elején előkerült egy fénykép, amely látszólag megerősítette azt az elméletet, miszerint Earhart és Noonan lezuhantak és japán katonák fogták el őket.

Bármi is történt velük, az egyelőre rejtély tárgyát képezi, de remélhetőleg egy napon fény derül az igazságra.

Wadolowski-Balogh Orsolya

(képek forrása: Pinterest)

 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük