Technikai varázslattal lép újra színpadra az ABBA

40 év elteltével új albummal és hihetetlennek tűnő koncertsorozattal tér vissza a svéd zenekar.

2021. szeptember elején már be is mutatott két dalt a novemberben megjelenő vadonatúj lemezéről az együttes szerzőpárosa, Benny Andersson és Björn Ulvaeus. A hetvenes évek popzenéjét meghatározó svéd csapat úgy oszlott fel 1982-ben, hogy senki nem hitt abban, valaha is együtt zenél majd Agnetha, Anni-Frid, Benny és Björn.

Valójában már három és fél éve megszületett a most bemutatott két szerzemény, és eredetileg az volt a terv, hogy az ABBA négyese majd hologramként tűnik fel a koncertszínpadon. Eredetileg ez adta az inspirációt az alkotásra, és a két új dalt további nyolc követte, egy egész albumnyira való. A négy tag, immáron hetven év fölött, újra egymásra talált Benny stockholmi stúdiójában.

Ám a technika fejlődésével, s a koronavírus-járvány okozta kényszerű csúszással alapvetően változtak meg az elképzelések. A menedzsment – együtt a muzsikusokkal – már gyökeresen új színpadi megjelenésben kezdett el gondolkodni.

A technikai és innovatív hátteret az egykoron George Lucas alapította Industrial Light & Magic (ILM) speciális effektekkel foglalkozó vállalkozás adja, mely ma a Walt Disney Company tulajdonában van. Az ILM több tucat film megvalósításában vett részt, és szakemberei jelenleg is a legújabb Batman- és Jurassic Park-alkotásokban dolgoznak. Az ABBA-projektben az volt a feladat, hogy az úgynevezett motion capture technológiával jelenítsék meg színpadon a zenekar avatárjait, hasonlóan ahhoz, ahogy a hollywoodi filmekben létrehoztak és mozgattak állatokat, elképzelt figurákat, képregényekből életre keltett hősöket (Star Wars-filmek, Bosszúállók, Transformers, A múmia, A visszatérő, A vasember).

E digitális mozgásrögzítési eljárásnyege, hogy a színész, az előadó, a mesehős minden egyes mozgásfázisát rögzítik, s a digitálissá váló karaktereket animálják.

Az új ABBA-show esetében az együttes tagjait testhez álló ruhákba öltöztették, azokon speciális érzékelőket helyeztek el. A koncertre kiválasztott huszonkét dalt az előadók öt héten át játszották-mozogták el a színpadon 160 kamera előtt, és még az arcrezdülésük minden másodpercét is számítógépekre mentették. Több mint száz digitális alkotó és technikus dolgozott az aprólékos munkán. A rögzített felvételeket azután egy 850 tagú technikai csapat vette kézbe, és animálta az avatárokat. Nem is akárhogyan:

a tagok mai külsőjét úgy alakították át, hogy
azok megegyezzenek
az 1979-es külalakjukkal!


A v
égeredmény pedig: a színpadon megjelenő ABBA-muzsikusok teljesen valóságosnak tűnnek. Ludvig Andersson producer (Benny fia) ezért is állítja határozottan, hogy az előadáson nem egy másolatot látunk, hanem egy valódi ABBA-t.

(Az alkotási folyamatról készült rövidfilm itt látható, a digitális átváltozás 1.42 percnél!)

A különleges koncertsorozat helyszíne 2022. május 27-től London, a Queen Elizabeth Olympic Parkban lévő háromezer férőhelyes, speciálisan kialakított ABBA Aréna lesz.

Az 1972-ben alakult zenekar bő tízéves fennállása alatt több mint száz dalt írt és adott elő, lemezei 400 millió példányban fogytak el a világban. Az együttes tagjai – Agnetha Fältskog és Björn Ulvaeus, illetve Anni-Frid Lyngstad és Benny Andersson – férj és feleség voltak, de az utolsó két évet már úgy dolgozták végig, hogy mindkét házaspár elvált. A zenekar feloszlását követően Andersson és Ulvaeus Tim Rice szövegíróval közösen írták meg a Chess (Sakk) című musicalt, a két énekesnő többé-kevésbé sikeres szólókarriert tudott felmutatni.

Az ABBA 1999-ben került ismét az érdeklődés homlokterébe, amikor Catherina Johnson Mamma Mia! címmel musicalt írt az együttes régi dalait felhasználva. A darab mind a londoni West End, mind a New York-i Broadway színpadán hatalmas sikert aratott: 65 millióan látták, és 4 milliárd dolláros bevételt hozott. Budapesten a Madách Színház 2014 szeptemberétől játssza, a mai napig telt ház előtt. A musical alapján hasonló címmel forgatták a 2008-ban bemutatott hollywoodi produkciót, 52 millió dollárból A Universal Pictures által forgalmazott film 611 millió dollárt hozott a világ mozijaiban, Meryl Streep és Pierce Brosnan főszereplésével. A folytatás, a Mamma Mia! Here We Go Again 2018-ban készült el 75 millió dolláros költségvetéssel, és 395 millió dollár bevételt ért el.

A B&L Online Hír- és Cikkügynökség információi szerint a Voyage című új ABBA-lemezt csak Nagy-Britanniában a szeptemberi bejelentést követő néhány napban már több mint 80 ezren rendelték meg. A londoni koncertekre is megnyílt a neten a jegyvásárlás lehetősége.

(Forrás:www.bloneline.media)
(kezdőkép: Pinterest)

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.