Az idei évben minden eddiginél korábban kezdődött a karácsonyi ajándékvásárlási szezon.
A lezárásoktól való félelem miatt egyes kereskedők már októberben kihelyezték a boltokba szezonális, kifejezetten karácsonyi termékeket. A java persze még hátra van, az emberek többsége a következő hetekben fogja beszerezni a nagyobb értékű ajándékokat. A Sencor összegyűjtötte, mire érdemes figyelni a felhőtlen ajándékvásárlás érdekében.
Műszaki cikkeknél, háztartási gépeknél, illetve konyhai gépeknél gyakori kérdés, hogy vajon mennyi egy adott termékre a jótállási idő? „Nem szabad megfeledkezni arról, hogy a jótállással kapcsolatos szabályok 2021. január elsejétől megváltoztak. Általánosságban elmondható, hogy bruttó 10 és 100 ezer forint közötti vételár esetén egy év, míg a 100 ezer forint feletti gépeknél két év a jótállási idő. 250 ezer forint felett pedig három évet köteles vállalni a kereskedő”– hívta fel a figyelmet Lucza András, a Sencor SDA divízióvezetője.
A gyártók természetesen adhatnak ennél kedvezőbb feltételeket is. A Sencor például minden háztartási készülékére 2 év, de egyes konyhai robotgépeinek motorjára 6 év jótállást vállal. A jótállás azért fontos, mert speciális jogokat biztosít a vásárlóknak: meghibásodás esetén a kereskedőknek kötelező a készüléket 15 napon belül megjavítani. Ha pedig háromszor is elromlik ugyanaz a készülék, akkor a kereskedőnek újat kell kiadnia a javításra leadott készülék helyett, de ha a vásárló ezt nem szeretné, akkor kérheti a vételár visszatérítését is.
Black Friday
Az Egyesült Államokban hivatalosan a hálaadást követő első pénteken tartják a Black Friday, vagyis a „Fekete Péntek” elnevezésű vásárlói akciót. A kezdeményezés Európában, így Magyarországon is ismert és bár idén a Black Friday november 26-ra esik, sok webáruház már korábban elindította az ezzel kapcsolatos kampányait. Az internetes vásárlásoknál ugyanakkor kiemelt figyelmet kell fordítani arra, hogy csak megbízható webáruházakat válasszanak a fogyasztók.
„Ha valaki magyar nyelvű, vagy .hu végződésű honlapról rendel, még nem jelenti azt, hogy valóban magyar céggel van dolga. Ez egyrészt megnehezíti a jótállás és a későbbi vásárlói jogok érvényesítését, másrészt számolni kell azzal, hogy probléma esetén külföldre kell visszaküldeni az árut” – mutatott rá a Sencor szakembere. Hozzátette: akár magyar webáruháznál is előfordulhat, hogy az akciósan megvásárolt terméket csak két-három héttel később, tudják csak kiszállítani a fogyasztóknak. Éppen ezért vásárláskor ellenőrizni kell, hogy milyen szállítási határidőt vállal a kereskedő az adott termékre.
Meggondolhatjuk-e magunkat?
Az e-kereskedelemben a vásárlónak joga van meggondolnia magát. Erre 14 nap áll rendelkezésére és a lehetőség minden árufajtára vonatkozik, ugyanakkor kivételt képez a CD, DVD vagy szoftver, esetleg a gyorsan romló élelmiszer, valamint az egyedi igények alapján gyártott ajándék (például fényképes naptár). Ha egy fogyasztó meggondolja magát, akkor a termék visszaküldését neki kell állnia. A kereskedőnek viszont a visszajuttatást követő 14 napon belül vissza kell térítenie a teljes vételárat és az előre kifizetett szállítási díjat. „Internetes vásárlásoknál azt javasoljuk a fogyasztóknak, hogy mindig készítsenek képernyőfotót a termék áráról és az akció részleteiről. Ez megkönnyíti később a nézeteltérések és a félreértések tisztázását” – hangsúlyozta Lucza András.
Pénzvisszafizetési garancia
Bizonyos esetekben a forgalmazók és a kereskedők dönthetnek úgy, hogy pénzvisszafizetési garanciát nyújtanak egyes termékeikre. A Sencor immáron harmadik éve szeretné ezzel a lehetőséggel megkönnyíteni a karácsonyi ajándékvásárlást, ezért 2021. november 8. és 2022. január 9. között vásárolt és a promócióban részt vevő készülékekre 100%-os pénzvisszafizetési garanciát biztosít. Ez azt jelenti, hogy egy vásárló akkor is visszaigényelheti a készülék árát, ha például nem tetszik neki a színe. Az akció részvételi szabályzata és a gépek pontos listája ezen a linken érhető el.