Tudtad, hogy az egykor csodálatos civilizáció maradandó öröksége, mely az űrből is látható, nem csupán a Kínai Nagy Fal, hanem a nagy Csendes óceáni szemétsziget?
Több mint két és félmillió négyzetkilométernyi nem lebomló műanyag, mely mérgező mikroműanyagok formájában szép lassan beépül az ökoszisztémába és a táplálékláncba. Korunk maradandó alkotása. Pazarló kultúránk nem kívánt emlékműve.
De hogy jutottunk el idáig? Mikor estünk át a ló túloldalára ilyen mértékben?
A válasz pedig egyszerű. Gondoljuk csak végig egy napunkat, egy reggeli kávé elvitelre, aztán néhány szem gyümölcs vagy zöldség zacskóban, délelőtt egy limonádé szívószállal és a lista csak bővíthető.
Az az igazság, hogy ez az irdatlan csúfság csupán egy feltűnő szemölcs társadalmunk egészségtelen csomagolásmániájának állán. Ma nehéz elképzelni, de a huszadik század elején a műanyagot csodálatos, minden addiginál fontosabb felfedezésnek tartották. Furcsa, hogy pont az az anyag lett a hulladékkultúra szinonimája, melyet kezdetben éppen a tartóssága miatt ünnepeltek. Ma az eldobott műanyag több mint felét csak egyszer használják.
Ez nem lenne akkora tragédia, ha nem a műanyag lenne messze a legnépszerűbb csomagolóanyag. Annyit termelünk belőle, hogy nem tudjuk hova tenni. Vegyük például a műanyag palackokat, amiből a világon naponta 1,4 milliárdot adnak el.
Sajnos azonban nehéz belátni, de nem a műanyag a valódi bűnös, noha a gyártók felelőssége is hatalmas, de az igazi hatalom a fogyasztó kezében van. A műanyag palack a fogyasztói társadalom tökéletes szimbóluma, az azonnali élvezetek felelőtlen hajhászásának jelképe. A műanyag palackot és a benne található terméket csak pár röpke pillanatig szeretjük, majd eldobjuk. Eltűnik az életünkből, hogy csatlakozzon a kontinensnyi szeméthalmazhoz a világ óceánjain. Kenj! Öblíts! Újra! Naponta 1,4 milliárdszor.
Persze a marketing világában nagyon is fontos szerepe van a műanyagból vagy egyéb anyagokból készült csomagolásnak. A plusz dobozok, rétegek és fodrocskák csillogóan látványosak; vonzzák a tekintetet és szükségtelenül növelik egy termék árát. Szerencsére a legtöbb cég társadalmi szerepvállalásának egyik alappillére a környezettudatosság és a szeméttermelés minimalizálása, ezért terjedt el egyre nagyobb körben a zero waste kifejezés, azaz a csomagolásmentes árusítás.
De hogy is képzeljük el ezt a kozmetikumok világában?
A csomaglásmentes kozmetikai cikkek előállításának egyik úttörője a hazánkban is ismert LUSH vállalat. Náluk jelentek meg az úgynevezett pucér kozmetikumok, de hogy miként is indult a szilárd samponok és tusfürdők gyártása, arra Mo Constantine, a Lush társalapítója és feltalálója így emlékszik: „Az első pucér termékeket véletlenül alkottam meg, később már tudatosan terveztem csomagolás nélkül. Az első sikeres találmányom a szilárd sampon volt a nyolcvanas évek végén. Azóta nagyon sokat fejlődtünk.”
Mit tud egy pucér tusfürdő?
Daniel Campbell, kozmetikai tudós és a Lush feltalálója frappáns választ ad: „A pucér termékeknek legalább ugyanolyan hatásosnak, de inkább hatásosabbnak kell lenniük, mint a csomagolt termékeknek. Ezért kezdtük az egészet a szilárd tusfürdőkkel.” A szilárd tusfürdő egy koncentrált, víz nélküli formula alapján készül. Ezek a kis csodák ugyanúgy hidratálnak és ugyanolyan habot képeznek, mint a folyékony tusfürdők.
A Lush milánói, berlini és legújabb, manchesteri üzleteiben a vásárlók a világon elsőként vásárolhatnak száz százalékig csomagolásmentes kozmetikumokat – haj- és bőrápolási termékeket, fürdőbombákat, tusfürdőket és más kedvenceket.
Hogy vihetjük haza a terméket, ha nincs hozzá csomagolás?
Bármelyik csomagolásmentes üzletben is járunk, szükségünk lesz valamire, amiben elvihetjük a kívánt terméket, ehhez pedig egy egész falnyi etikusan beszerzett cucc, regeneratív konténer és színpompás kendőcsomagolás vár, hogy műanyagmentes kedvenceid épségben hazaérjenek.
Több, mint csomagolás
A Lush 2009-ben mutatta be a vintage kendőcsomagolásokat. A csodás régi sálakból készült egyedi csomagolóanyag igazán különlegessé teszi az ajándékokat, ráadásul a környezetet is óvja.
A tradicionális japán furoshiki által inspirált kendőcsomagolások egyedülálló és sokoldalú megoldást nyújtanak az élet apró problémáira. A furoshiki egy kis darab gazdagon díszített anyag, melyet Japánban eredetileg a fürdők vendégei használtak a ruháik felkötésére.
A Lush kendőcsomagolásait kis hordozótáskákká alakíthatod, borosüvegtől könyvekig bármilyen ajándék csomagolására felhasználhatod őket, de ha a frizurádat szeretnéd feldobni valamivel, arra is alkalmasak. A lehetőségek végtelenek.
A pucér termék így kap egy több funkciós diszkrét ruházatot, amiben a legszebb, hogy a mindeközben