Sikeresen vissza az iskolába!

A nyári szünetről a katonás iskolai rutinra való átállás még a legszabályozottabb családok számára is kihívást jelenthet. A lefekvési és ébredési szokások megváltozásán túl a legtöbb diák a “nyári leépülés” valamilyen formáját tapasztalja: a nyári szünetben sok – egyébként sem túl erős – képesség még tovább gyengülhet.

A Gem Tanulási Központ szakmai vezetőjével beszélgettünk, és arra kértük Dr. Bohács Krisztina PhD-t, adjon néhány tippet az iskolába való sikeres felkészülésre.

A szakmai vezető az alábbi válaszokat adta, amelyek segítenek a szervezésben, a rutin kialakításában és a problémák kockázatának csökkentésében – amikor az első tanítási nap végre valósággá válik…

Mi a legfontosabb teendője egy szülőnek Ön szerint, hogy gyermeke sikeresen térjen vissza az iskolába?

A legelső dolog nagyon praktikus tanács lesz: legalább két héttel az iskola megkezdése előtt a lefekvés és a felkelés idejét pontosan az iskolaidőnek megfelelő időpontokra tereljük át! Ez nem kis kihívás sokszor, azonban óriási jelentősége van, mert a jó minőségű alvás biztosítja az alapot a kiegyensúlyozott idegrendszerhez.

Kisebb gyermekeknél használjunk hangulatlámpát vagy helyezzünk kilátásba másnapi jutalmat — ám mindenképpen vegyük rá gyermekeinket, hogy jól és sokat aludjanak, az iskolaidőnek megfelelő ritmus szerint.

Mit tehetünk, ha gyermekeink mégis nehezen állnak rá az iskola „gondolatára”, esetleg szoronganak, mert mondjuk valami nem megy jól?

A következő feladatunk – akár alsós, akár kamasz gyermekről legyen szó – nagyon nagy súllyal esik a latba: mindent meg kell tennünk annak érdekében, hogy az olvasási képességek (a kiváló szövegértés, a helyesírás, az olvasás tempója) és a matematikai képességek (logikai képességek, számfogalom, az osztályfoknak megfelelő matematikai szint elérése) kiválóak legyenek.

Az emberek elfelejtik, hogy társadalmunk és kultúránk nagyon tudásalapúvá vált – már nem annyira a fizikai és gyakorlati képességeken, például a kézzel való földművelésen, vagy a régi kézi szakmunkákon van a hangsúly – hanem a tanuláson: a minél specializáltabb és magasabb szintű tartalmi tudás megszerzésén!

Az a gyermek, aki olvasási zavarral küzd, akinek gyötrelem az alapvető matematikai tudás megszerzése is, hatalmas hátrányba kerül ebben a tudásalapú társadalomban…

Míg régebben négy év (az egész alsó tagozat) biztosítva volt az olvasás, a makulátlan helyesírás és a kézzel írás elsajátításához, valamint a flott szövegkezeléshez – ma nem is „gyerek” az, aki elsőben karácsonyra nem olvas hibátlanul…

Mivel az iskolák jellemzően minden tartalmi anyagot szövegekbe, írott tankönyvekbe „csomagolnak”, hatalmas és egész iskolai életét végig kísérő hátrányba kerül az a gyermek, akinek szövegkezelési képességei nem jók.

Szerencsére ma már vannak olyan úgynevezett kognitív agytréning programok – például a kiváló tudományos hatásfokkal rendelkező BrainRx program – amelyekkel akár 5-6 hónap alatt maradandóan átlag feletti szintre emelhetők az olvasás vagy matematika alapját képező kulcs kognitív képességek.

A személyes agytréning azoknak a kognitív készségeknek a fejlesztését célozza meg, amelyek MINDEN tanulás alapját képezik. Ezek közé tartoznak az olyan agyi készségek, mint a memória, az auditív feldolgozás, a figyelem, a feldolgozási sebesség, a logika és az érvelés, valamint a vizuális feldolgozás. Ráadásul ezen kognitív készségek fejlődése a gyerekek önbizalmát is hatalmas mértékben növeli.

Néhány szülő a korrepetáláshoz fordul annak reményében, hogy segíthet gyermekeinek “felzárkózni” az olyan tanulmányi anyagokban, mint a matematikai képletek és a történelmi tények. Mások azonban a személyes agytréninghez fordulnak, hogy fokozzák azokat a kognitív képességeket, amelyek megkönnyítik a tanulást bármilyen tantárgy esetében.

A korrepetálás célja az oktatási tartalom átadása, és sajnos a mérések szerint nem emelkednek tőle a fluid alapképességek. A korrepetálás csak rövidtávon segít rögzíteni az adott tudástartalmat – de másnap ott az új tananyag… A személyes agytréning viszont segít megerősíteni a gyenge kognitív alapkészségeket, hogy a tanulók könnyebben tanulhassanak, megértsék, megjegyezzék és alkalmazzák a tanított tartalmat.

A program elején kognitív készségfelméréssel kezdünk, hogy meghatározzuk, mely agyi készségek gyengék, majd megtervezzük a személyes agytréning programot, amely ezeket a gyenge készségeket célozza és erősíti. Minden tanulónknak egy személyes trénert biztosítunk, hogy individualizált tréninget kapjon. A fejlesztés megtörténhet távoktatással vagy központjainkban személyesen.

A BrainRx vagy AccelerateRx programokat személyesen, virtuálisan vagy a kettő kombinációjával kínáljuk. A szokásos iskolai órák után is elvégezhetők. Az eredmények gyakran megváltoztatják az életet, és látjuk, hogy a tanulás könnyebbé és gyorsabbá válik minden korosztály számára.

Mit tehetünk akkor, ha jó tanuló a gyermekünk, de mégsem motivált az iskolába visszatérni?

Motiváljuk tolltartóval, a barátokhoz való visszatérés örömével, a közös projektek lehetőségével – és főleg azzal, hogy az iskolán keresztül az álmainkat valósítjuk meg: felkészülünk arra, akivé válni szeretnénk. Mutassuk meg, hogy egy nagyobb és nemes cél felé építkezünk a nyelvtanulással és a szisztematikus tanulással is: az igazi HIVATÁSUNK felé.

Ön szerint hogyan lehet legyőzni az első hetekben a stresszt – akár a gyermeket, akár a szülőt érinti?

Nos, a szülők évkezdési stressz szintjéről külön beszélgethetnénk, hiszen őket is érinti a feszültség. Mind a diák, mind a szülő stresszes állapotán nagyon sokat változtat, ha még a tanévkezdés előtt tudnak érintkezni a többi szülőtárssal vagy diákkal.

Az iskolák részéről pedig nagyon jónak tartom az úgynevezett „ice-breaking day” megszervezését, amely annyit jelent, hogy az első nap voltaképpen egy nagy parti, egy hatalmas ünnepség – tánccal, játékokkal és vicces öltözékekkel. Egy ilyen napra nagyon szívesen érkeznek a gyerekek!

(kezdőkép: Unsplash)

 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.